10.09.2014: trzy nagrania Augéowskich nie-miejsc (non-lieux, non-places). Nie-miejsca stanowią opozycyjny biegun tak zwanych miejsc antropologicznych,
historycznie zdefiniowanych, określonych w danym miejscu i czasie. Wedle Marca Augé definiują współczesność,
podczas gdy dawne miejsca antropologiczne, choć nie ulegają wymazaniu,
są wykluczane z nowych "krajobrazów" i stają się ledwie "miejscami
pamięci". Nie-miejsca to przede wszystkim relacje osób przebywających w takich "dziwnych, anonimowych" przestrzeniach. Wszędzie są takie same i są pozbawione swoistego, lokalnego kolorytu. W
nie-miejscach zniwelowaniu ulega różnica pomiędzy tym co bliskie i
dalekie a także pomiędzy tym co indywidualne i zbiorowe. Osoby
przebywające w nie-miejscu znajdują się wszędzie i nigdzie zarazem.
Przykładem takich nie-miejsc są supermarkety, lotniska, wielkie hotele,
autostrady, miejsca przed ekranami telewizorów, terminale komputerowe a
także cała komputerowa sieć internetu.
Poniższe nagrania pochodzą kolejno: ze stacji benzynowej Lotos, restauracji Polmax za Boczowem oraz innej stacji benzynowej położonej bliżej centrum tej wsi. Dwa pierwsze wykonał Michał Orlik, ostatnie zaś Katarzyna Przepiera. Nagrania te to niezwykle podobne do siebie ambiensy charakterystyczne dla tego typu przestrzeni. Są hałaśliwe (głośno grająca muzyka i wobec tego głośno mówiący ludzie - głównie kierowcy tirów) i zaszumione (szum DK 92, parkujących samochodów, chłodziarek i lodówek, ekspresów do kawy i innych urządzeń gastronomicznych).
* Nagrania zostały wykonane w trakcie
pilotażowych badań terenowych (mobilnych i zespołowych) w ramach
projektu Ruchome modernizacje. Wpływ autostrady A2 na lokalne krajobrazy
kulturowe (NCN, program Opus), który realizuję wspólnie z Waldemarem
Kuligowskim.




fot. Michał Orlik
Komentarze
Prześlij komentarz