O mnie

doktora antropologii kulturowej, adiunkta w IEiAK UAM, performerka fotograficzna, field recordist-ka.

3 lis 2009

difference beyond difference: dźwięki z wernisażu

02.11.09: około godziny 19.00 Słodownia w Starym Browarze. Wystawa pt. Difference Beyond Difference zorganizowana z okazji 90-lecia poznańskiej ASP. Rejestracja warstwy dźwiękowej prac z dwóch poziomów Słodowni. Do posłuchania 3 nagrania, każde trwa około 5 minut (wiem to sporo, ale jest to całość wystawy w dniu wernisażowym, warto odsłuchiwać na słuchawkach). Pierwsze nagranie to poziom 1 Słodowni, dwa pozostałe są poziomu 2. Można powiedzieć, że jest to typowy soundwalk z wernisażu: nagrania są kakofoniczne (słychać na nich filmy wideo, instalacje wideo, instalacje, których częścią były przedmioty wydające dźwięki, słychać tłum ludzi: ich rozmowy, czasem przekrzykiwanie się, kroki po drewnianej, skrzypiącej podłodze Słodowni). Pod uwagę trzeba wziąć jedno: mój sprzęt nie oddaje wrażenia przestrzennego, dźwięki zlewają się ze sobą, nagrywałam z poziomu, który nie jest poziomem, z którego zazwyczaj słyszymy (jest to nagranie z poziomu ręki, zatem około 1 metra, z poziomu dziecka w zasadzie). Jednak kakofoniczność tych nagrań pokazuje jak bardzo poszczególne prace artystyczne, których częścią jest dźwięk ingerują w siebie nawzajem, jak bardzo zakłócają się . Przestrzeń na obu poziomach Słodowni została zaaranżowana w sposób, który separował wizualnie każdą pracę. Niemal każda praca ma swoją przestrzeń, coś w rodzaju boksu. Całość wystawy to poruszanie się w pewnego rodzaju labiryncie. Zatem nie ma wizualnego szumu, nie ma wizualnej kakofonii: jest natomiast kakofonia foniczna, która przeszkadza w koncentracji nad pojedynczą pracą. W ten sposób wernisaż, bo trzeba pamiętać o hałasie wytwarzanym przez tłum zwiedzających to rodzaj wesołego miasteczka: coś brzmi, coś tyka, coś gra, coś błyszczy, zapala się i gaśnie, coś świeci, miga. Z innej perspektywy, bardziej abstrakcyjnej odnoszącej się do kuratorskiej koncepcji wystawy właśnie ta warstwa foniczna, współobecność warstwy dźwiękowej jednej pracy w drugiej może byc potraktowana jako coś spajającego, ponad różnicami w pracach.

poniżej katalog ściągnięty ze strony domowej projektu: http://www.difference.asp.poznan.pl/




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz